مشاهد فيلم Scream 2 1997 مترجم اون لاين
ملخص قصة فيلم Scream 2 1997:
في اتنين طلبة من كلية وندسور، واحد اسمه فيل والتانية مورين، راحوا يحضروا عرض خاص لفيلم رعب معمول عن مذبحة حصلت زمان في وودسبورو. فيل خرج من القاعة عشان يدخل الحمام، لكن حد لابس لبس “وجه الشبح” قتله. بعد كده، القاتل دخل السينما وقعد جنب مورين مكانه، وطعنها كذا مرة وهي مش واخدة بالها. الجمهور افتكر إن ده جزء من الدعاية للفيلم ومحدش ساعدها، لحد ما طلعت قدام الناس وهي بتصرخ وماتت على المسرح قدامهم.
الموضوع قلب رأي عام، وبدأت الصحافة تهتم، خاصة واحدة اسمها ديبي سولت. راحت الكلية اللي فيها سيدني بريسكوت، اللي عايشة مع صاحبتها هالي وصاحبها الجديد ديريك، وكمان موجود هناك راندي، اللي نجا من أحداث وودسبورو، ومعاهم كمان ميكي، صاحب ديريك. وظهر ديوي، ظابط الشرطة اللي نجا قبل كده، عشان يحاول يحمى سيدني، ومعاه الصحفية المشهورة جيل ويذرز، اللي جاية تغطي الأحداث، ومعاها المصور الجديد بتاعها، جويل.
جيل كانت بتحاول تعمل لقاء بين سيدني وواحد اسمه كوتون، اللي كان زمان متهم في جريمة قتل أم سيدني واتبرّأ. كوتون عايز يستغل الفرصة للشهرة، بس سيدني مش عايزة تشوفه.
بالليل، سيدني وهالي راحوا حفلة في بيت أخوية بنات. في نفس الوقت، في بيت تاني قريب، القاتل قتل واحدة تانية اسمها سيسي. لما الناس سابوا الحفلة عشان يشوفوا مكان الجريمة، القاتل دخل بيت البنات وهاجم سيدني، وجرح ديريك، بس هرب أول ما الشرطة وصلت. راندي وجيل بدأوا يشكوا إن القاتل بيستهدف ناس أساميهم شبه ضحايا وودسبورو القدامى، وكمان إنه غالبًا حد يعرف سيدني.
في وقت لاحق، القاتل كلمهم في التليفون وهم في الحرم الجامعي، وبعد شوية، قدر يهاجم راندي وسحبه جوه عربية الأخبار وقتله. جويل المصور خاف يكون الدور عليه، فساب المدينة وهرب.
بالليل، ديوي وجيل راحوا مبنى عشان يشوفوا تسجيلات الفيديو ويحللوا الصور اللي جويل صورها، لكن القاتل طلع لهم هناك وهاجمهم، وجرح ديوي. في الوقت ده، سيدني وهالي كانوا في عربية الشرطة، بس القاتل هجم عليهم وقتل الظباط، وفي الآخر قتل هالي كمان بعد ما فوق من الإغماء.
سيدني سمعت موسيقى جاية من المسرح وراحت هناك، لقت ديريك مربوط في صليب، وده كان جزء من لعبة أخوية قبل كده. القاتل ظهر واتضح إنه ميكي، وضرب النار على ديريك وقتله.
ميكي قال إنه ناوي يقتل سيدني ويتقبض عليه، عشان يرمي التهمة على أفلام العنف. وقتها ظهرت ديبي، اللي كانت شايلة سلاح ومهددة جيل. ساعتها سيدني اكتشفت إن ديبي دي هي نانسي، أم القاتل بيلي اللي مات في أحداث وودسبورو. نانسي كانت متفقة مع ميكي، لكنها خانته وقتلته، وقالت إنها استغلته عشان ينفذ خطتها.
نانسي كملت وقالت إنها قتلت راندي، عشان تنتقم من سيدني بسبب ابنها بيلي. لكن سيدني ردت عليها وقالت إن نانسي هي اللي سابت ابنها، وده اللي خلاه يبقى مريض نفسي.
وهما بيتخانقوا، ظهر كوتون فجأة، وكان معاه مسدس. نانسي حاولت تخليه يقتل سيدني، بس هو اختار يقتل نانسي مقابل إنه ياخد لقاء تلفزيوني مع سيدني. فجأة، ميكي ظهر من تاني، لكن سيدني وجيل ضربوه بالنار ومات. وبعدها سيدني ضربت رصاصة أخيرة في راس نانسي عشان تتأكد إنها ماتت.
لما الشرطة وصلت، اتضح إن ديوي لسه عايش، وركب الإسعاف مع جيل. سيدني سابت الصحافة تسأل كوتون، عشان تخرّج نفسها من الصورة وتدي له لحظة شهرة مقابل مساعدته ليها.
ابطال فيلم Scream 2 1997:
يضم فيلم Scream 2 مجموعة كبيرة من النجوم المعروفين، منهم نيف كامبل، كورتني كوكس، ديفيد أركيت، تيموثي أوليفانت، لوري ميتكاف، جيري أوكونيل، جادا بينكيت سميث، عمر إيبس، إليز نيل، جيمي كينيدي، سارة ميشيل غيلار، ماريسول نيكولز، ماثيو ليلارد، نانسي أوديل، جوشوا جاكسون، روجر إل. جاكسون، لوك ويلسن، روز مكغوان، دوان مارتن، كريستوفر دويل، آن فليتشر، سلمى بلير، ويس كرافن، كيفين ويليامسون، آدم شانكمان، بيتر ديمنغ، توري سبيلينغ، ديفيد وارنر، هيذر غراهام، ييف شرايبر، بورشيا دي روسي، ريبيكا جيرهارت، لويس أركيت، وجاسون تروست. ومن اخراج المخرج ويس كرافن.