للمشاهدة والتحميل اضغط هنا
ملخص قصة فيلم Harry Potter and the Deathly Hallows Part 2 2011
فيلم هاري بوتر ومقدسات الموت الجزء 2 2011: بعد ما التراب اتهال على جسد دوبي، الإلف الصغير اللي ضحّى بحياته عشان ينقذهم، وقف هاري قدام قبره وهو حاسس بثقل ما شالوش قبل كده. الحزن كان مالي قلبه، بس معاه إحساس أقوى إن الطريق لسه طويل وإن الحرب لسه مخلصتش. في اللحظة دي، قرر إن مفيش وقت للانهيار. لازم يكمل. لازم يخلص اللي بدأه.
هاري قعد مع رون وهيرميون، وتكلموا عن الخطوة الجاية. كل العلامات كانت بتشير إن في هوركروكس مستخبي في خزنة بيلا تريكس ليسترانج في بنك جرينجوتس، أأمن مكان في عالم السحرة. استعانوا بالعفريت جريب هوك، اللي وافق يساعدهم بشرط صعب، إنه ياخد سيف جريفندور بعد المهمة. القرار كان تقيل، بس مفيش بديل. في نفس الوقت، صانع العصي أوليفاندر قال لهاري إن العصا اللي أخدها من دراكو مالفوي بقت بتاعته، غيرت ولاءها ليه، وده كان معناه إن موازين القوة بتتغير من غير ما حد يحس.
عملية اقتحام جرينجوتس كانت جحيم. نار، كنوز بتتكاثر، وسحر أسود في كل حتة. وفي وسط الفوضى، لقوا الهوركروكس فعلًا، كأس هيلجا هافلباف. بس في لحظة غدر، جريب هوك خطف السيف وسابهم يواجهوا مصيرهم. الأمن حاصرهم، وما كانش قدامهم غير حل واحد مجنون. أطلقوا سراح التنين الحارس، وركبوا على ضهره وهربوا من البنك وسط صراخ ودخان ونار. في اللحظة دي، شاف هاري رؤية لفولدمورت، غضبان بجنون لما عرف إن واحد من أسراره اتسرق. وساعتها هاري فهم إن الهوركروكس اللي فاض مرتبط بروينا رافينكلو، ومكانه مش بعيد، في هوجورتس نفسها.
انتقلوا لهوجسميد، وهناك قابلهم أبيرفورث دمبلدور، أخو ألباس، الراجل الغامض اللي طلع هو اللي بعت دوبي ينقذهم قبل كده. فتح لهم ممر سري، ومنه دخلوا هوجورتس، وسط جو كئيب، المدرسة اللي كانت بيتهم بقت ساحة حرب. نيفيل لونغبوتوم استقبلهم، شاب غير الشاب اللي كان زمان، بقى قوي وشجاع.
سيفروس سناب كان ماسك هوجورتس بالحديد والنار، بيهدد أي طالب أو مدرس يفكر يساعد هاري. لكن المواجهة جت، ومعركة سحرية عظيمة بينه وبين ماكغوناغال انتهت بهروبه. القلعة بدأت تتحضر للمعركة، التماثيل اتحركت، والأسوار استعدت. لونا لوفجود بهدوئها المعتاد دلت هاري على شبح هيلينا رافينكلو، اللي حكتله إن فولدمورت دنّس تاج أمها بالسحر الأسود وخباه في غرفة المتطلبات.
في نفس الوقت، رون وهيرميون نزلوا حجرة الأسرار، المكان اللي كله ذكريات رعب، ودمروا كأس الهوركروكس بناب الباسيليسك. النار كانت بتولع في كل مكان، ودراكو ومجموعته هاجموا هاري، لكن المواجهة انتهت بكارثة لما لعنة نار خرجت عن السيطرة وقتلت صاحبها. وسط اللهيب، هاري ورون وهيرميون أنقذوا دراكو وهربوا. هاري بنفسه دمر التاج، ورون رماه في النار، وكل هوركروكس يقع كان بيقرب النهاية.
لكن الحقيقة الأكبر كانت لسه جاية. هاري فهم إن ناجيني، أفعى فولدمورت، هي آخر هوركروكس. وسمع فولدمورت وهو بيقول إن عصا الأكبر مش هتخضع ليه غير لما سناب يموت. ناجيني هاجمت سناب، وهو بيموت، سلم هاري ذكرياته. وفي نفس الوقت، المعركة كانت بتحصد أرواح غالية، فريد ويزلي، لوبين، تونكس، وغيرهم، وكل اسم كان وجع جديد.
هاري شاف ذكريات سناب، وشاف الحقيقة كاملة. شاف طفلين، سناب وليلي، أصدقاء، وبعدين حب من طرف واحد. شاف غيرته من جيمس، وشاف ألمه بعد موت ليلي. عرف إن سناب كان بيحميه طول عمره، وإنه هو اللي جاب له سيف جريفندور. وعرف الحقيقة الأصعب، إن جزء من روح فولدمورت كان جواه هو. يعني النهاية واضحة، لازم يموت.
طلع هاري للغابة المحرمة، وكسر الحجر اللي في الكرة الذهبية، وشاف أهله وسيريوس ولوبين. طمنوه ومشوا معاه لحد ما واجه فولدمورت. لعنة القتل ضربته، ووقع، لكنه صحي في عالم غريب، قابل فيه دمبلدور، اللي قاله إن عنده اختيار. يرجع أو يكمل. هاري اختار يرجع.
فولدمورت رجع بهوجورتس وهو شايل جسد هاري فاكره ميت، وطلب الاستسلام. في اللحظة دي، نيفيل سحب سيف جريفندور من قبعة التوزيع. وفجأة، هاري اتحرك، قام حي، والدهشة ضربت الكل. مالفوي وأكلة موت كتير انسحبوا. مولي ويزلي قتلت بيلا تريكس في لحظة غضب أم. نيفيل قطع راس ناجيني، وآخر هوركروكس انتهى.
المواجهة الأخيرة كانت بين هاري وفولدمورت. تعويذة قدام تعويذة، لكن عصا الأكبر خانت صاحبها. تعويذة فولدمورت رجعت له، ووقع، وانتهى الشر. بعد الهدوء، شرح هاري الحقيقة، وإن العصا كانت ولاؤها ليه، لكنه اختار يكسرها، وينهي السلسلة دي للأبد.
وبعد تسعتاشر سنة، في محطة كينغز كروس، كان هاري وجيني، ورون وهيرميون، واقفين يودعوا أولادهم. القطار اتحرك لهوجورتس، والماضي بقى ذكرى، والحكاية الكبيرة قفلت دايرتها، بس السحر لسه عايش.
ابطال Harry Potter and the Deathly Hallows Part 2 2011
يضم العمل مجموعة كبيرة من أبرز نجوم السلسلة، يتقدمهم دانيال رادكليف في دور هاري بوتر، وإيما واتسون في دور هيرميون جرانجر، وروبرت جرينت في دور رون ويزلي، إلى جانب رالف فاينس في دور فولدمورت. كما يشارك كل من مايكل جامبون في دور ألباس دمبلدور، وآلان ريكمان بدور البروفيسور سيفيروس سناب، وماجي سميث، وهيلينا بونهام كارتر في دور بيلاتريكس ليسترانج، وإيما تومسون، وروبي كولتراين في دور هاجريد، وإيفانا لينش بدور لونا لوفجود، وكليمانس بويزي في دور فلور ديلاكور، وجون هيرت بدور أوليفاندر، ودومنال جليسون في دور بيل ويزلي، ووارويك ديفيز في دور جريبهوك، إلى جانب جيمس فيلبس، ألفريد إينوك، توم فيلتون، آنا شافر، إيزابيلا لوكلاند، وديف ليجينو. الفيلم من تأليف جيه. كيه. رولينج (قصة وسيناريو وحوار)، ومن إخراج ديفيد ياتس، بينما تولّت جاني تميمي تصميم الملابس.
